Howdy!
Jag är precis hemkommen från en oförglömlig resa igenom vilda västern (Midwest USA). Och herregud så mycket man kan uppleva på en Roadtrip i USA! Vi har på 10 dagar åkt genom 4 delstater, besökt 15 städer, flera National Parks, State Parks, National Monuments, National Memorials och Cowboy Rancher.

Vi åkte ”Black to Yellow Trail” – Detta är vägen som länkar samman nationalparkerna Blackhills och Yellowstone och erbjuder mängder av platser man inte får missa på sin roadtrip. Flyget gick från Stockholm till Minneapolis där vi började vår resa genom Minnesota, South Dakota, Wyoming och Colorado.

Joy Ranch
Vårt första stopp på resan blev Joy Ranch i Watertown. Detta är en ranch man kan besöka för att rida, äta och övernatta som privatperson. Förutom hästar i olika former och storlekar finns även flera sällskapsdjur tex hundar, katter, getter, grisar som barnen kan pyssla med och ta hand om.

Sioux Falls
Efter lunch åkte vi vidare mot Sioux Falls, som skiljer sig väldigt mycket mot andra städer i dessa områden. Här känns allt modernt, hippt och industriell design med konst som fyller hela staden. Vi hade bokat en food-tour med fem av stadens bästa restauranger. Väldigt god mat och livemusik på var och varannan restaurang. Förutom mat, musik och konst så är staden känd för sin stadspark med stora vattenfall. Perfekt spot för en picknick eller stros!

Dagen därpå styrde vi kosan mot Badlands National Park. Det blev en heldag i bilen med massa härliga stopp längst vägen.

Ingalls Homestead – Platsen där författaren till Lilla Huset på Prärien växte upp och platsen som hela historien baseras på. Här fick vi en guidad tur av gården med mycket intressant fakta om Homesteading.

Dignity: Of Earth & Sky – Ett monument för att hedra Native Americans kultur och arv.
Hon står ståtligt med utsikt över Missouri river.  “Dignity represents the courage, perseverance and wisdom of the Lakota and Dakota culture in South Dakota”

Badlands National Park
Eftermiddagen spenderades i Badlands National park, som beskrivs som stenöken och bergsformationer så långt ögat kan nå. Vi körde genom parken och stannade vid olika vandringsleder. Här finns allt från 500 meter enkel hike till trails som varar en hel dag. När solen började gå ner blev spåren (ser ut som ränder) av den rosa stenen som finns i berggrunden här ännu tydligare.

Custer State Park
Efter en natt på ett typiskt amerikanskt motell i staden Wall begav vi oss upp i bergen i Blackhills. Blackhills är en bergskedja och en National Forest, med höga toppar och djupa dalar. Vi började med en guidad vandring med en lokal guide för att utforska Custer State Park. Helt underbar natur med stora stenblock och höstträd som speglades i sjön.
En kort biltur från sjön ligger State Game Lodge där de erbjuder Jeep Safari i Parken, för att kunna komma nära de stora & vilda bisonoxarna.

Mellan Custer State Park och Deadwood, där vi skulle övernatta, hittar man två av de mest kända skulpturerna i USA. Nämligen Crazy Horse Memorial och Mount Rushmore National Memorial. Vi känner alla till bergsväggen som pryds av George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt and Abraham Lincoln. Vad många kanske inte känner till är att de amerikanska urinvånarna påbörjade ett liknande bygge 1948 på ett annat närliggande berg. Det är långt ifrån klart och kommer förmodligen inte bli det under vår tid.

Deadwood – En historisk western-stad där man bevarat mycket från förr. Detta brukade vara en guldgrävarstad som mer eller mindre var laglöst. Shoot-outs pågick på gatorna där saloons och bordeller låg på rad. Vi besökte Saloon no. 10, där den legendariska Wild Bill Hickok blev skjuten under ett pokerspel. Stolen han sköts på finns kvar och hänger i taket.

Morgonen efter gick vi upp i ottan för att njuta av den vackra naturen som finns bara runt hörnet i Deadwood. Vi hyrde e-bikes i närheten av hotellet och åkte på en cykeltur genom bergen i säkert 2 timmar. En av de bästa upplevelserna på hela resan, kan verkligen rekommendera att susa igenom landskapen på en snabb cykel!

Nästa stopp – Devils Tower National Monument, Wyoming. Här är landskapet platt och från ingenstans har det skjutits upp en stor sten (läs berg) i form av en cylinder. Från början kallade native americans stenformationen för Bear Lodge, då sägen säger att en man räddade sin fru och sina 6 barn från en björn genom att klättra upp till platån.

Under resan genom Buffalo passerade vi flera härliga stopp, bland annat frukost i bergen på mysiga South Fork Ranch och mäktiga Crazy Woman Canyon.

På andra sidan bergskedjan ligger TA-ranch, som är en working ranch man kan besöka och bo på. Här kan man ta del av arbetet på gården med hästarna och korna eller bara bo och rida turer i de vackra omgivningarna. Vi fick följa med på en ridtur i det öppna landskapet där ranchens kor betade. Här hade jag kunnat stanna länge! En riktig cowboy-experience och en dröm för hästälskare.

Historic Trails West – här slängdes vi tillbaka i tiden till 1800 talet när vi fick åka i en klassisk häst och vagn som användes av pionjärerna som vallfärdade på dessa spår för att söka efter grönare marker. Mycket intressant amerikansk historia att få ta del av! Denna tur kan göras på några timmar, eller flera dagar. Hard core för den som vill testa på hur det var att bo i tält på prärien och laga mat som de gjorde på den tiden.

Nästa stopp på resan hittade vi genom att köra in i Medicine Bow National Forest, som är en del av Rocky Mountains. På toppen av berget hittade vi Mirror Lake som är väl värt en hike runt! Plötsligt var vi nu omgivna av snö, höga toppar och en sjö som speglade himlen.

Nedanför bergen ligger Saratoga där det finns naturliga heta källor att bada i. Staden har flera resorter med möjlighet att bada i dessa helande källor och det finns även en public hot spring.

Sista dagen i USA åkte vi över gränsen till Colorado och besökte en Bison ranch innan det var dags att ta flyget hem från Denver.

Detta är absolut inte sista gången jag åker till THE GREAT AMERICAN WEST.