Hur kom det sig att två framgångsrika chefer i resebranschen, kom på idén att starta en egen resebyrå?

Både Barometern och Kalmarposten uppmärksammade oss tidigt! 

Annas och mitt ledord har alltid varit kundfokus. När vi tillsammans byggde upp vår förra arbetsplats från noll till hundra, var vi övertygade om att det var just vårt kundfokus som var det vinnande konceptet. I en liten stad kan du inte gömma dig bakom centralupphandlade avtal, utan alltid se till att ha en bra relation med sina kunder. Det som vi båda trodde var tryggheten i ett stort företag, var det som till slut övertygade oss om att vi var tvungna att fortsätta själva. Därför skapade vi en liten, lokal resebyrå med stort kundfokus och flexibilitet.

Allt gick väldigt snabbt. Den 21 januari sa vi båda upp oss från vår gemensamma arbetsgivare efter 13 respektive 15 år. Vi arbetade vår sista dag där, sista januari och direkt efter, satte vi igång planerna för Bäckman & Berg AB. Det blev en hel del uppståndelse både i resebranschen och även lokalt i Kalmar. Vi var i tidningen redan första veckan, innan vi ens hade ett organisationsnummer. Dessutom fick vi fantastisk respons från våra leverantörer, vilket såklart kändes betryggande.

En blixtinbjudan till Grand Travel Awards tillsammans med vinnande Hotell-leverantören var en av många höjdpunkter.

Lunch med dessa prominenta herrar från Kommunen var mycket uppskattat!

Vår startmånad kickade igång med budgetarbete, affärsplan, bankmöten, leta efter ett lagom stort kontor, ansöka till Svenska Resebyråförbundet och resegaranti till Kammarkollegiet. Samarbetsmöjligheterna i Kalmar är fantastiska och det gjorde det möjligt att snabbt få ordning på både grafisk profil, proffsiga bilder samt profiljackor. Parallellt med detta arbete, kom kunderna och ville boka resor! Fantastisk kul att de hittade oss så snabbt! Vi hade inte förväntat oss någon försäljning i februari, utan lite försiktigt from mars-april. Men, faktum är att vi klarade av mars budget redan i februari.

Man kan tycka att det var extrem otur, nu när UD avråder från alla “icke-nödvändiga” resor. Den fantastiska starten vi hann få, våra första veckor som egenföretagare, gjorde ändå att vi klarat oss bra. De flesta bokningarna vi hann göra, har dessutom avresor senare i höst och kommer förhoppningsvis kunna bli av. Vi känner dock stort medlidande för våra kollegor i branschen och för många av leverantörerna. Det är extremt hårda tider för vår bransch men, vi är övertygade om att vi tar oss igenom den tillsammans.

Nu är det fullt fokus på förberedelser inför det uppdämda behov, som både våra företags- och privatkunder kommer ha, när vi lämnar Corona-tiden bakom oss. Offertförfrågningar hanteras och lanseringen av vår hemsida är äntligen här!

TACK för den fantastiska respons NI alla gett oss och för att ni fortsätter att stötta oss!